Vitamine A: de basis

Deze vitamine is vooral aanwezig in levensmiddelen van dierlijke oorsprong en met name in de lever of in honing. Het is zeer goed bestand tegen koken.
Het helpt om de huid en het gezichtsvermogen op peil te houden.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine A, voor 100 g*Vitamine A 
Bereide gevogeltelever12 mg
Levertraan30 mg
Ongezouten boter0,708 mg
Rauwe wortelen<7 mg

Meer informatie over vitamine A

De term vitamine A omvat alle stoffen of derivaten daarvan met een gelijkaardige chemische structuur en biologische effecten. In de internationale chemische nomenclatuur worden ze retinoïden genoemd. De actiefste vorm is retinol, dat rechtstreeks door het lichaam kan worden opgenomen.

Carotinoïden (waarvan bètacaroteen het bekendst is) zijn de precursoren van vitamine A en worden ook wel provitamine A genoemd. Ze worden in het lichaam (in de darmen) omgezet in vitamine A (retinol).

Vitamine A is oplosbaar in olie, maar niet in water. Ze is bestand tegen warmte en zuur, maar is gevoelig voor lucht (oxidatie) en wordt vernietigd door licht. Om zoveel mogelijk vitamine A in voedsel te bewaren, is het dus beter om het uit de buurt te houden van licht en lucht.

In het lichaam wordt vitamine A tussen de 50 en 80% opgeslagen in de lever en vrijgegeven volgens de behoeften van het lichaam. Deze reserves kunnen de behoeften van de organisatie voor 1 tot 2 jaar dekken.

Functies

Vitamine A draagt bij tot de normale stofwisseling van ijzer. Het helpt ook om normale slijmvliezen in stand te houden. Deze vitamine helpt de normale huid in stand te houden en helpt het normale zicht te behouden. Vitamine A draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem. Het speelt een rol in het proces van cellulaire specialisatie.

Leeftijd / ToestandADH vitamine A 
Zuigelingen350µg
Kinderen van 1 tot 3 jaar450µg
Kinderen van 4 tot 12 jaar450 tot 550µg
Adolescenten van 13 tot 19 jaar700 tot 800µg
Vrouwen600µg
Mannen800µg
Zwangere vrouwen700µg
Vrouwen die borstvoeding geven950µg
Ouderen600 tot 700 µg
Zorg voor uw gezondheid: beweeg regelmatig. www.mangerbouger.fr.
Delen op Facebook'

Andere cookies worden gebruikt om u een betere ervaring te bezorgen. Die kunt uaanvaarden of weigeren.