Vitamine B12: de basis

Vitamine B12 is goed warmtebestendig, maar kan verloren gaan in het kookvocht.
Ze is betrokken bij het celdelingsproces en de vorming van rode bloedcellen.

 

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B12, voor 100 g*Vitamine B12-gehalte
Bereide kalfslever65 µg
Lamslever70 µg
Rundsnieren26 µg
Gerookte haring11,8 µg
Bereid runderhart14 µg
Tonijn in olie uit blik, uitgelekt3,13 µg
Gestoomde zalm3,05 µg
Voedingsgist0,3 µg
Eigeel2 µg
Bereide garnalen1,35 µg
Rauwmelkse camembert0,85 µg

Meer informatie over vitamine B12

Vitamine B12 of cobalamine is oplosbaar in water en is warmtebestendig, maar wordt vernietigd door licht.
Ons lichaam maakt ze niet zelf aan, zodat we ze dagelijks moeten innemen met onze voeding.
Vitamine B12 wordt opgenomen in de dunne darm en gedeeltelijk opgeslagen in de lever.

Functies

Vitamine B12 speelt een rol in het celdelingsproces. Ze draagt bij tot een normaal energiemetabolisme.
Ze is betrokken bij de normale vorming van rode bloedcellen en de werking van het immuunsysteem.
Ze is ten slotte ook belangrijk voor de werking van het zenuwstelsel en de psychologische functies.

Behoefte

Tabel met de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) vitamine B12:

Leeftijd / ToestandADH vitamine B12
Zuigelingen0,5 µg
Kinderen van 1 tot 3 jaar0,8 µg
Kinderen van 4 tot 12 jaar1,1 à 1,9 µg
Adolescenten van 13 tot 19 jaar2,3 à 2,4 µg
Vrouwen2,4 µg
Mannen2,4 µg
Zwangere vrouwen2,6 µg
Vrouwen die borstvoeding geven2,8 µg
Ouderen3 µg
Zorg voor uw gezondheid: beweeg regelmatig. www.mangerbouger.fr.
Delen op Facebook'

Andere cookies worden gebruikt om u een betere ervaring te bezorgen. Die kunt uaanvaarden of weigeren.